Nauczanie dwujęzyczne

Chociaż nasza placówka ma za sobą kilkuletnią już działalność edukacyjną i dostrzegalne na wielu płaszczyznach osiągnięcia, to wciąż jeszcze w świadomości tak rodziców, jak i uczniów pojęcie „dwujęzyczności” trafia na opór, wiąże się z obawami. Wynika to przede wszystkim z niewiedzy dotyczącej specyfiki szkół dwujęzycznych. Uczniowie klas szóstych czasem wahają się, czy podjąć kontycuację nauki w naszej placówce w klasach VII-VIII, ponieważ boją się, że nie znając dobrze języka niemieckiego, nie podołają wymaganiom. A przecież nie chodzi o to, by w naszej szkole uczyli się wyłącznie ci, którzy język już opanowali.

Co zatem oznacza pojęcie „nauczanie dwujęzyczne”? Kiedy znane są już podstawy języka (co przy sześciu lekcjach w tygodniu nie jest trudne), na niektórych przedmiotach nauczyciele zaczynają wprowadzać elementy języka niemieckiego. Elementy to np. słownictwo, teksty źródłowe, rozmaite projekty itp. Na lekcjach korzystamy też z niemieckojęzycznych stron internetowych. Tak jest na matematyce, historii czy informatyce. Część lekcji prowadzona jest w j. niemieckim, ale podstawowe wiadomości są przekazywane zawsze po polsku.

Przekraczająca zwykły wymiar liczba godzin nauki języka niemieckiego w różnych formach (lekcje języka, lekcje dwujęzyczne, konkursy, wymiany polsko – niemieckie, warsztaty językowe) pozwala również uczniom nieznającym wcześniej niemieckiego na opuszczenie murów szkoły z dobrą a nawet bardzo dobrą jego znajomością, o czym świadczą sukcesy dzieci – laureatów konkursów niemieckojęzycznych, w tym tak zwanej „olimpiady”.

Co tu dużo mówić, przekonaj się sam, że nie taki diabeł straszny jak go malują!

This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience.