ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
L.P. | DZIAŁ TEMATYCZNY | TEMAT LEKCJI | PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA Uczeń: |
1 | Nasze ważne sprawy. Pierwsze spotkanie. | Uświadamia sobie, że o ważnych sprawach można rozmawiać na zajęciach w atmosferze szczerości i szacunku.Zna tematykę zajęć.Współtworząc i podpisując kontrakt rozumie, że ma duży wpływ na przebieg zajęć. | |
2 | RODZINA | Żyję w rodzinie. | Uświadamia sobie znaczenie pojęcia „rodzina”Poznaje podstawowe funkcje rodzinyUświadamia sobie jak ważną rolę w życiu człowieka spełnia rodzina. |
3 | W domu uczę się miłości. | Poznaje wieloznaczności pojęcia „dom” ( budynek i przestrzeń duchowa)Uświadamia sobie, że tym co łączy rodzinę są nie tylko więzy krwi ale i miłość.Rozumie konieczność rozwiązywania konfliktów.Nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów. | |
4 | Rola matki i ojca. | Uświadamia sobie, że rodzice są jego pierwszymi nauczycielami, którzy uczą go jak żyć.Poznaje tradycyjne i nowoczesne role matki i ojca.Docenia rolę rodziców (wzmocnienie autorytetu rodziców. | |
5 | GRUPA RÓWIEŚNICZA | Chcę być dobrym kolegą. | Poznaje cechy kolegi i „antykolegi”Rozumie, czym jest prawdziwe koleżeństwo, co je buduje, a co je utrudnia.Uświadamia sobie potrzeby swoje i innych. |
6 | Moje więzi z innymi – komunikacja werbalna i pozawerbalna | Rozumie pojęcia: komunikacja werbalna i pozawerbalna.Wie, co buduje więzi, a co je utrudnia.Potrafi prawidłowo komunikować się. | |
7 | Przeciw agresji i przemocy. | Zna pojęcia: zachowania agresywne i przemoc.Wie jak zachowywać się w trudnych sytuacjach.Rozumie konieczność przewidywania konsekwencji swojego zachowania.Wie, co to jest empatia i jak się wyraża. | |
8 | SAMOPOZNANIEI DOJRZEWANIE | Rozwiązuję swoje problemy. | Uświadamia sobie, że codzienne trudności są nieodłączną częścią życia.Wie jak radzić sobie ze stresem.Dostrzega nie tylko negatywne, ale i pozytywne strony przeżywania trudności. |
9 | Chcę kochać siebie samego. | Uświadamia sobie, że dla całego życia ludzkiego bardzo ważna jest miłość samego siebie, akceptacja siebie.Zna możliwości oglądania zewnętrznego i wewnętrznego obrazu siebie.Wie jak zachowują się osoby przeceniające lub niedoceniające siebie.Uświadamia sobie konieczność pracy nad sobą. | |
10 | Skąd się wziąłem? Rodzi się człowiek. ZAJĘCIA W GRUPACH | Uświadamia sobie, że życie ludzkie zaczyna się w chwili poczęcia.Posiada pozytywny stosunek do macierzyństwa.Zna etapy życia prenatalnego. | |
1112 | Gdy zaczynam dojrzewać. ZAJĘCIA W GRUPACH | Uświadamia sobie wielopłaszczyznowość procesu dojrzewania.Zna budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego męskiego i żeńskiego w aspekcie rodzicielstwaWie, jakie zmiany fizyczne i psychiczne zachodzą w okresie dojrzewania.Zna etapy dojrzewania.Uświadamia sobie indywidualny rytm dojrzewania. | |
13 | Higiena okresu dojrzewania. ZAJĘCIA W GRUPACH | Rozumie konieczność dbania o higienę.Wie jak dbać o higienę swoją i otoczenia..Uświadamia sobie znaczenie posiadania prawidłowych nawyków higienicznych. | |
14 | Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa. ZAJĘCIA W GRUPACH | Rozróżnia kontakty społeczne, które wymagają różnych stopni bliskości fizycznej.Uświadamia sobie, że są dotyki dobre i takie, które budzą wewnętrzny opór.Wie, że może powiedzieć „nie” w sytuacjach podejrzanychUświadamia sobie, że nie jest sam i fakt zagrożenia powinien natychmiast zgłosić osobom bliskim. |
ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
L.P. | DZIAŁ TEMATYCZNY | TEMAT LEKCJI | PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA Uczeń: |
1 | Nasze pytania. Tematyka spotkań. | wie, że podczas kolejnych spotkań uzyska wiedzę i opanuje umiejętności, Które pomogą mu lepiej poznać siebie i innych.Zna tematykę zajęć.Współtworząc i podpisując kontrakt rozumie, że ma duży wpływ na atmosferę i przebieg zajęć. | |
2 | RODZINA | Jestem odpowiedzialny za życie rodzinne. | Uświadamia sobie, że jest odpowiedzialny za życie rodzinne.Zna zasady dobrego współżycia w rodzinie.Odczuwa potrzebę współtworzenia dobrych więzi rodzinnych |
3 | Dom moich marzeń. | Uświadamia sobie, że nosi w sobie wizję swojej przyszłej rodziny.Dostrzega związki między obecną rodziną, masową kulturą , a swoją wizją rodziny.Rozumie, że status materialny nie determinuje szczęścia rodzinnego. | |
4 | Wartość rodziny. | Zna wartości, które kształtuje w człowieku rodzina.Potrafi uzasadnić swoje zdanie na temat roli rodziny w życiu człowieka.Uświadamia sobie potrzebę istnienia rodziny. | |
5 | GRUPA RÓWIEŚNICZA | Koleżeństwo i przyjaźń. | Rozumie różnicę między koleżeństwem, a przyjaźnią.Zna cechy przyjaciela.Uświadamia sobie, że przyjaźń trzeba pielęgnować. |
6 | Pierwsza miłość. | Wie, czym się różni miłość od przyjaźni.Wie, jak radzić sobie z uczuciem nieszczęśliwej miłości.Wie, jak stosownie się zachowywać. | |
7 | JA I ŚWIAT | Odczytuję uczucia swoje i innych | Poznał i nazywa pozytywne i negatywne uczucia w życiu człowieka.Stara się tranie odczytywać uczucia. |
8 | Rozsądne korzystanie z mass mediów. | Uświadamia sobie zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z mass mediów.Zna zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów, programów TV, gier komputerowych, stron internetowych. | |
9 | SAMOPOZNANIE I DOJRZEWANIE | Na ile jestem dojrzały? | Zna cechy dojrzałości i niedojrzałości psychicznej.Uświadamia sobie, że jest na jakimś określonym etapie psychicznego dojrzewania.Odczuwa potrzebę pracy nad sobą. |
10 | Odmienność płci. ZAJĘCIA W GRUPACH | Zna odmienność płciową kobiety i mężczyzny.Uświadamia sobie, że kobieta i mężczyzna wzajemnie się uzupełniają.Utożsamia się ze swoją płcią. | |
1112 | Dojrzewanie dziewcząt i chłopców. ZAJĘCIA W GRUPACH | Zna różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców.Uświadamia sobie konsekwencje wynikające z tych różnic. | |
13 | Trudności okresu dojrzewania. ZAJĘCIA W GRUPACH | Poznał trudności, jakie może napotkać młody człowiek w okresie dojrzewania.Zaznajomił się ze sposobami radzenia sobie z tymi trudnościami.Uświadomił sobie, że z problemami zawsze może zwrócić się do zaufanej osoby dorosłej | |
14 | Moje ciało to coś cennego. ZAJĘCIA W GRUPACH | Poznał wartości ciała ludzkiego.Uświadomił sobie potrzebę pielęgnowania w sobie postawy czystości i wstydliwości.Zapoznał się z sytuacjami i zachowaniami braku szacunku dla ciała swego i innych.Ma świadomość niebezpieczeństw, które mu zagrażają |