Innowacja pedagogiczna pt. „Global reading – a way to fluency in reading in a foreign language” („Czytanie globalne – droga do płynności w czytaniu w języku obcym”) jest sposobem na ułatwienie uczniom klas młodszych opanowania umiejętności czytania w języku angielskim.
Co to jest globalne czytanie? To metoda polegająca na uczeniu rozpoznawania całych wyrazów, bez podziału na sylaby czy litery.
Czy warto ją wykorzystywać w nauce czytania w języku angielskim? Zdecydowanie, ponieważ istnieje wiele różnic pomiędzy zapisem a wymową głosek, sylab, wyrazów w języku angielskim w stosunku do języka polskiego; a ponadto język angielski charakteryzuje się wieloma nieregularnościami w zapisie wyrazów.
Jak będzie to wyglądać w praktyce? Na każdych zajęciach uczniowie będą uczeni odczytywania wcześniej poznanego słownictwa z przygotowanych przez nauczyciela kart. Początkowo będziemy to robić całą klasą, stopniowo przechodząc do czytania w mniejszych grupach czy indywidualnie, a całość będzie obudowana w wiele różnych zabaw!
Czy dzieci będą czytać tylko pojedyncze słowa lub krótkie zdania? Zdecydowanie nie – celem jest swobodne czytanie przez dzieci dłuższych tekstów, np. tekstów piosenek, rymowanek, historyjek etc. Będziemy do tego dochodzić stopniowo, w dodatku dobrze się przy tym bawiąc!

